De kracht van meditatie en mindfulness

De kracht van meditatie en mindfulness is groot. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat heel veel gezondheidsklachten verholpen en voorkomen kunnen worden door dagelijkse meditatie. Mediteren klinkt misschien voor sommige mensen nog wat zweverig, maar het betekent niets anders dan aanwezig (mindfull) zijn in het huidige moment. Het draait dus om bewust Zijn. Je kunt dit de hele dag door doen, tijdens je dagelijkse bezigheden, of je kunt er voor gaan zitten en een aantal minuten je aandacht richten op één ding, bijvoorbeeld op je ademhaling.

De behoefte aan het beoefenen van mindfulness en meditatie neemt steeds meer toe. Regelmatig met je aandacht bij jezelf naar binnen keren, is nodig om de grote hoeveelheid prikkels die je dagelijks te verwerken krijgt een plek te geven en weer los te laten. Het zorgt ervoor dat je in contact blijft met jezelf. Onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatig mediteren een positief effect heeft op je hersenen, dat het je immuunsysteem versterkt en dat het pijn vermindert. Regelmatig mediteren zorgt ervoor dat je positievere gevoelens hebt. Het vermindert depressies, angsten en stress. De bewijzen van het effect van meditatie bij onderzoeken tegen kanker waren zo overtuigend dat mediteren volgens onderzoekers eigenlijk tot de standaard behandeling zou moeten horen!

Meditatie stelt je in staat om je gedachten en gevoelens te observeren in plaats van erin meegesleurd te worden. Het zorgt ervoor dat je beter bij jezelf kunt blijven en laat je inzien dat je altijd een keus hebt in wat je denkt, voelt en ervaart. Oefenen met je aandacht in het hier en nu aanwezig zijn, is belangrijk omdat het huidige moment het enige is dat er is. Wanneer we met onze aandacht in het verleden of de toekomst zijn, brengt dit meestal stress met zich mee. We willen het verleden veranderen, hebben spijt van dingen die zijn gebeurd, of hopen iets te bereiken in de toekomst. Maar we hebben geen controle over het verleden of de toekomst. Het enige dat er is, is het huidige moment.

Op deze pagina kun je lezen hoe je meditatie en mindfulness dagelijks kunt beoefenen, zonder dat je hier uren per dag mee bezig hoeft te zijn.

Het beoefenen van meditatie en mindfulness

Wanneer je je aandacht op één ding richt, bijvoorbeeld op je ademhaling, zul je merken dat je aandacht steeds weer afdwaalt. Meestal komt dit door de gedachten die je hebt. Zodra je dit opmerkt, kun je ervoor kiezen om je aandacht weer terug te brengen naar je ademhaling. Het kan helpen om de gedachte een ‘label’ op te plakken. Als je bijvoorbeeld merkt dat je gedachten afdwalen naar wat je die dag nog allemaal moet doen, kun je, zodra je dit opmerkt, het label ‘bezigheden’ of ‘te doen’ erop plakken. Of welk label dan ook voor jou het beste past. Op het moment dat je dat doet, ervaar je dat het slechts je gedachten zijn die ervoor zorgen dat je niet in het huidige moment was en kun je er weer voor kiezen met je aandacht terug te keren naar je ademhaling.

Je zult merken dat alle gedachten komen en gaan. Sommige gedachten zullen zo sterk zijn dat je geneigd bent om te stoppen met de oefening. Elke keer dat je die impuls weerstaat, oefen je in het vergroten van je aandacht en dus je bewustzijn. Tijdens het mediteren kun je ervaren dat sommige gedachten bepaalde gevoelens met zich meebrengen. Als je bijvoorbeeld denkt aan alle dingen die je die dag nog moet doen, kan je lichaam daarop reageren door sneller te gaan ademen of je hart sneller te laten kloppen. Ook hierbij geldt dat, zodra je dit opmerkt, je de keuze hebt om het een label te geven (bijvoorbeeld ‘kloppen van hart’) en je aandacht weer op je ademhaling te richten. Het is belangrijk dat je geen oordeel hebt over het steeds weer afdwalen van je gedachten. Je kunt het niet fout doen. Al merk je honderd keer dat je je aandacht niet bij je ademhaling had; zolang je het op een bepaald moment opmerkt, heb je weer de keus om terug te keren naar het huidige moment; je adem. En ben je dus aan het mediteren.

Je denkt misschien: ‘Wat heb ik er aan?’ of misschien vind je het zonde van je tijd. Maar al begin je er vijf minuten per dag mee, de effecten zijn groot. Vaak zonder dat je het in eerste instantie merkt. Je zult merken dat je de tijd wilt opbouwen, want hoe heerlijk is het om je aandacht op maar één ding te hoeven richten en in stilte te kunnen Zijn?

De invloed van onze gedachten

Veel mensen weten niet hoe krachtig gedachten zijn. En in hoeverre ze van invloed zijn op ons functioneren en onze gezondheid. Wat we denken en voelen, beïnvloedt elke cel in ons lichaam. Het vernauwt ons energieveld of breidt het uit en stimuleert of vermindert onze vitaliteit en de hoeveelheid veerkracht die we tot onze beschikking hebben. De gedachten en overtuigingen die we hebben bepalen onze werkelijkheid, wie we zijn en hoe we in de wereld staan. En ze bepalen daarmee dus ook de energie die we uitzenden en naar ons toetrekken.

Als je mindfulness beoefent, kun je erachter komen dat je heel vaak dezelfde gedachten hebt. Dit zijn meestal steeds terugkerende gedachten die gebaseerd zijn op dingen die je nog te doen hebt of op zorgen en twijfels die je hebt. Je bent dan dus niet in het huidige moment aanwezig en maakt je zorgen over iets waar je op dat moment waarschijnlijk weinig of geen invloed op hebt. Deze gedachten brengen meestal bepaalde gevoelens met zich mee. Wanneer je deze gedachten en gevoelens opmerkt (wanneer je jezelf traint om hiervan bewust te worden), stap je als het ware uit de ervaring en ben je de toeschouwer van je gedachten en gevoelens. Je hebt dan automatisch de keus wat je met ze doet. Neem je ze voor waar aan en ga je mee in de gedachtenstroom, of zie je ze als slechts gedachten en gevoelens die komen en weer gaan? Als je dat laatste doet, zul je ze waarschijnlijk wat minder serieus gaan nemen. Er ontstaat ruimte tussen jou en de ervaring. Je kunt jezelf zelfs trainen om elke keer als je een stressvolle gedachte hebt, daar een positieve gedachte voor in de plaats te zetten. Mindfulness biedt dus keuzevrijheid… JIJ bepaalt wat je denkt, niet je mind!

Ik wil hiermee niet zeggen dat het verkeerd is om te denken: we hebben onze gedachten nodig om dingen te begrijpen of te doen. Maar wanneer je mindfulness beoefent, wordt het denken een bewuste keuze en op die manier zal het veel effectiever voor je werken.

Meditatie werkt het beste als je geen verwachtingen hebt over het mediteren. Het is eigenlijk alleen maar een kwestie van ‘gewoon doen’. Verwacht geen wonderen of spektakels. Het is juist de eenvoud die zoveel rust kan brengen, dat je er de hele dag profijt van hebt. En hoe vaker je het doet, hoe meer je je bewustzijn verhoogt.

Dezelfde methode die je tijdens het mediteren gebruikt, kun je ook toepassen bij het beoefenen van yoga, maar ook tijdens het afwassen, de boodschappen doen en andere bezigheden. Steeds als je opmerkt dat je aandacht is afgedwaald naar een ander moment dan het huidige, kun je ervoor kiezen je aandacht weer terug te halen. Bijvoorbeeld door je zintuigen te gebruiken; door je te focussen op wat je in het huidige moment ziet, hoort, voelt of ruikt. Of je aandacht te richten op je ademhaling.

Wil jij meer rust in je hoofd? Wil je leren loslaten en ontspannen?  Of wil je beter bij jezelf kunnen blijven? Neem dan contact met me op. Ik kan je helpen met het beoefenen van mediteren en mindfulness. Ik weet zeker dat het je veel zal brengen!

Stuur een mail naar info@zuiver-licht.nl of bel 06-44684805.

Liefs, Barbara.

 

BuddhaZuiver Licht